Jag ska träna...

... För att må bättre, både nu och i framtiden. Jag är alltid trött, omotiverad, har jättedålig hållning och sämst kondis. Jag är så himla trött på det! Men nu är jag iaf motiverad som bara den. Jag vill försöka hålla en vikt på 62 kg (. Just nu pendlar jag mellan 65-67 och äter bara en massa skit. Det ska det naturligtvis bli ändring på också, annars kommer ju träningen knappt hjälpa.

Jag har bestämt mig för att börja med morgonpromenader, VARJE morgon. Utöver detta ska jag fixa ihop ett litet träningsprogram åt mig själv att följa dagligen. Anledningen till att jag skriver om det här på bloggen är dels för att det är en blogg (daah) och för att jag i och med detta inte bara lovar mig själv att hålla mitt löfte, utan jag lovar även er (på något skumt sätt, mwaha)!

Ett till väldigt bra svar jag fått är detta:
Jag tycker att det svåraste är att komma igång med träningen på riktigt, det gäller liksom att klara sig igenom den första månaden av träning och få någon sorts rutin på det. För att få igång träningen och hälsosammare matvanor rekommenderar jag:

1. Träna med en vän som också vill träna.
2. Börja ganska lätt, kanske med promenader. Se det som ett sätt att träffa den du tränar med. Jag tycker iaf att man pratar som bara den om allt och ingenting medan man går vilket inte gör träningen så trist. Gå med stavar och gå snabbt gärna under en längre tid, minst 40 min.
3. Sluta käka mackor. Ät yoghurt, frukt eller gröt till frukost istället. Jag märker jättestor skillnad på mitt sockerberoende om jag skippar mackorna och smöret.
4. Käka mindre av pasta, ris och potatisarna. Käka mer grönsaker istället.
5. När du känner sockersug, käka nått bra istället för godis. Gör en smoothie, ät nötter, ta ett äpple.
6. Att alltid ha med tuggummi kan också vara bra mot sockersug. När du känner för godis, ta ett tuggummi så känns det inte lika lockande längre.
7. Käka mer vegmat. Ganska lätt sätt att undvika många onyttigheter på.
För att sluta tycka att man är trött och inte pallar träna så försök först och främst vara hård mot dig själv den första månaden. När man väl kommit igång är det grymt mycket lättare. Men annars så är det bra att:

1. Träna i grupp. Typ nått friskis och svettispass som man vet ska gå på någon dag i veckan. Kanske börja köra i nått korpen lag? Det är mycket lättare att gå till något organiserat. Då har man en tid man ska passa och det är svårt att skjuta upp.
2. Gör träningsschema. Eller sätt som mål att du ska träna tre gånger i veckan.
3. Variera träningen, gör roliga saker! Simma, dra ihop kompisarna och spela fotboll, kör badminton med kompisen. Etc etc. Gör en hinderbana whatever.
4. Ha en träningskamrat så ni kan pusha varandra.
5. Börja på en sport!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Då snackar vi om regelbundna och troligen roligare träningspass.

go nuts!



Kommentarer:



Kommentera mitt inlägg här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte i bloggen)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback